Kategoria
Grupa
 Kategoria  Lata obowiązywaniaPoziom udostępniania danychLiczba cechOpis
12
Pozycji na stronie:
 Strona 1 z 2, elementy od 1 do 5 z 7.
Placówki interwencyjne 2001-2016NTS-2, MSC25
Placówka interwencyjna zapewnia dziecku: doraźną opiekę przez całą dobę na czas trwania sytuacji kryzysowej; kształcenie dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych; opiekę i wychowanie do czasu powrotu do rodziny naturalnej lub umieszczenia w rodzinie zastępczej, adopcyjnej, placówce rodzinnej albo socjalizacyjnej; przygotowuje diagnozę stanu psychofizycznego i sytuacji życiowej dziecka, związków rodzinnych oraz ustala wskazania do dalszej pracy z dzieckiem; przygotowuje diagnozę psychologiczno-pedagogiczną dziecka oraz diagnozę jego sytuacji rodzinnej na potrzeby sądu rodzinnego. Do placówki przyjmowane są dzieci od lat 13, w wyjątkowych przypadkach dzieci młodsze. Pobyt nie może trwać dłużej niż 3 m-ce (może być przedłużony o kolejne 3 m-ce w przypadku, gdy postępowanie sądowe w sprawie uregulowania sytuacji prawnej dziecka jest w toku). Począwszy od 1 stycznia 2012 r. opieka zastępcza nad dzieckiem (ustawowo piecza zastępcza) dzieli się na rodzinną i instytucjonalną. W skład rodzinnej wchodzą rodziny zastępcze oraz rodzinne domy dziecka. W skład pieczy instytucjonalnej, poza placówkami opiekuńczo-wychowawczymi, wchodzą też ośrodki preadopcyjne i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne.
Placówki łączące zadania 2004-2016NTS-2, MSC20
Placówka łącząca zadania (do 2011 roku wielofunkcyjna) to placówka opiekuńczo-wychowawcza, której organizacja umożliwia łączenie dziennych i całodobowych działań interwencyjnych, socjalizacyjnych, terapeutycznych skierowanych na dziecko i rodzinę dziecka.
Placówki socjalizacyjne 2001-2016NTS-2, MSC32
Placówka socjalizacyjna zapewnia całodobową opiekę i wychowanie zaspakajając niezbędne potrzeby dziecka. Prowadzi zajęcia wychowawcze, korekcyjne, kompensacyjne, logopedyczne, terapeutyczne rekompensujące brak wychowania w rodzinie i przygotowujące do życia społecznego, a dla dzieci niepełnosprawnych odpowiednią rehabilitację i zajęcia specjalistyczne. Zapewnia dzieciom kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych, podejmuje działania w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej, znalezienia rodziny przysposabiającej lub umieszczenia w rodzinnej opiece zastępczej. Placówka rodzinna tworzy jedną, wielodzietną rodzinę dla dzieci, którym nie znaleziono rodziny zastępczej lub przysposabiającej, umożliwia wychowanie licznemu rodzeństwu, zapewnia kształcenie, wyrównywanie opóźnień rozwojowych i szkolnych. Utrzymuje kontakt z ośrodkiem adopcyjno-opiekuńczym i centrum pomocy. Może w niej przebywać od 4 do 8 dzieci, w uzasadnionych przypadkach liczba dzieci może ulec zmniejszeniu lub zwiększeniu.
Placówki specjalistyczno - terapeutyczne 2012-2016NTS-2, MSC15
-
Placówki wsparcia dziennego ogółem 2008-2016NTS-2, MSC11
Placówka wsparcia dziennego wspiera funkcje opiekuńczo-wychowawcze rodziny świadcząc opiekę dzienną i zapewniając dziecku pomoc w nauce, organizację czasu wolnego, rozwój zainteresowań, organizację zabaw i zajęć sportowych, w miarę możliwości pomoc rzeczową, posiłek. Prowadzi stałą pracę z rodziną dziecka. Poza wymienionymi, specjalistyczna placówka prowadzi zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia terapeutyczne, kompensacyjne i logopedyczne, indywidualne programy korekcyjne, udziela pomocy w kryzysach szkolnych, rodzinnych, rówieśniczych i osobistych. Placówka funkcjonuje przez cały rok, we wszystkie dni robocze, co najmniej 4 godziny dziennie w godzinach dostosowanych do potrzeb dzieci i rodziców. W przypadku małej liczby dzieci wymagających opieki, ilość dni i godzin funkcjonowania placówki można dostosować do lokalnych potrzeb. Dla każdego dziecka prowadzi się indywidualny plan pracy, kartę pobytu, kartę udziału w zajęciach specjalistycznych oraz arkusze badań. Kierownik placówki jest jednocześnie wychowawcą. Pobyt w powyższych placówkach jest dobrowolny i nieodpłatny, a w działaniach wychowawczych organizowanych w placówkach powinni czynnie uczestniczyć rodzice lub opiekunowie dziecka. Placówki współdziałają z osobami i podmiotami działającymi w środowisku lokalnym. Mogą organizować hostel.