• CENY
  • FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW
  • FINANSE PUBLICZNE
  • FUNDUSZE UNIJNE
  • GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA
  • HANDEL I GASTRONOMIA
  • INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE
  • KULTURA FIZYCZNA, SPORT I REKREACJA
  • KULTURA I SZTUKA
  • LUDNOŚĆ
  • NARODOWE SPISY POWSZECHNE
  • NAUKA I TECHNIKA
  • OCHRONA ZDROWIA I OPIEKA SPOŁECZNA
  • ORGANIZACJA PAŃSTWA I WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
  • PODMIOTY GOSPODARCZE I PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE I STRUKTURALNE
  • PODZIAŁ TERYTORIALNY
  • POWSZECHNE SPISY ROLNE
  • PRZEMYSŁ I BUDOWNICTWO
  • RACHUNKI REGIONALNE
  • ROLNICTWO, LEŚNICTWO I ŁOWIECTWO
  • RYNEK MATERIAŁOWY I PALIWOWO-ENERGETYCZNY
  • RYNEK PRACY
  • SAMORZĄD TERYTORIALNY
  • SEKTOR NON-PROFIT
  • STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
    • EFEKTY RZECZOWE INWESTYCJI OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ ODDANE W ROKU SPRAWOZDAWCZYM
    • EKONOMICZNE ASPEKTY OCHRONY ŚRODOWISKA
    • EMISJA ZANIECZYSZCZEŃ POWIETRZA Z ZAKŁADÓW SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH
    • GOSPODARKA WODNO-ŚCIEKOWA W PRZEMYŚLE
    • KOMUNALNE OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW
    • NAKŁADY NA ŚRODKI TRWAŁE SŁUŻĄCE OCHRONIE ŚRODOWISKA I GOSPODARCE WODNEJ WG KIERUNKÓW INWESTOWANIA
    • NAKŁADY NA ŚRODKI TRWAŁE SŁUŻĄCE OCHRONIE ŚRODOWISKA I GOSPODARCE WODNEJ WG ŹRÓDEŁ FINANSOWANIA
    • NIECZYSTOŚCI CIEKŁE
    • OCHRONA POWIERZCHNI ZIEMI I GLEBY
    • OCHRONA PRZYRODY I RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ
      • Obszary Natura 2000
      • Obszary prawnie chronione
      • Ogrody botaniczne i zoologiczne
      • Pomniki przyrody
      • Udział obszarów prawnie chronionych w powierzchni ogółem
      • Ważniejsze zwierzęta chronione
    • ODPADY KOMUNALNE
    • ODPADY WYTWORZONE I DOTYCHCZAS SKŁADOWANE (NAGROMADZONE Z WYŁĄCZENIEM ODPADÓW KOMUNALNYCH)
    • TERENY ZIELENI
    • ZASOBY EKSPLOATACYJNE WÓD PODZIEMNYCH
    • ZUŻYCIE WODY I OCZYSZCZALNIE ŚCIEKÓW
    • DANE ARCHIWALNE
  • SZKOLNICTWO
  • SZKOLNICTWO WYŻSZE
  • TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
  • TURYSTYKA
  • WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
  • WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE
Kategoria
STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
Grupa
OCHRONA PRZYRODY I RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ
Podgrupa
Obszary prawnie chronione
Lata
1996-2016
Poziom udostępniania danych
Gminy (NTS-5)
  • Opis kategorii
    Dane o ściekach komunalnych (spr. OS-5), przemysłowych (spr. OS-3) . Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów (spr. OS-1). Odpady komunalne (M-09). Odpady przemysłowe (spr. OS-6). Zużycie wody. Ochrona przyrody i krajobrazu (spr. OS-7, SG-01). Tereny zieleni ogólnodostępne i osiedlowe -dane (spr. M-01 i SG-01). Nakłady na środki trwałe służące ochronie środowiska i gospodarce wodnej oraz efekty rzeczowe inwestycji ochrony środowiska i gospodarki wodnej (Załącznik do sprawozdań: F-03, SP i SG-01 - środki trwałe).
  • Opis grupy
    -
  • Opis podgrupy
    Powierzchnia obszarów prawnie chronionych ogółem dla Polski od 1995 r. w celu wyeliminowania podwójnego liczenia tej samej powierzchni nie uwzględnia rezerwatów przyrody, stanowisk dokumentacyjnych, użytków ekologicznych i zespołów przyrodniczo-krajobrazowych położonych w granicach parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu. Dane dotyczące powierzchni o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionej nie uwzględniają informacji o obszarach Natura 2000. Dane z zakresu form ochrony przyrody dotyczą stanu na 31 XII. Od 2009 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz.U. 2009 nr 92 poz. 753), wprowadzającej m.in. zmiany do ustawy o ochronie przyrody, zmieniły się kompetencje części jednostek odnośnie powoływania niektórych form ochrony przyrody. Parki krajobrazowe oraz obszary chronionego krajobrazu przeszły w kompetencje sejmików województw i to one wykazują od 2009 r. wszystkie te obszary na sprawozdaniu OS-7. Stanowiska dokumentacyjne, użytki ekologiczne, zespoły przyrodniczo krajobrazowe, pomniki przyrody przeszły w kompetencje urzędów gmin i to one wykazują od 2009 r. ww. formy ochrony na sprawozdaniu SG-01. Od 1999 r. dla gmin miejsko-wiejskich sporządzane jest jedno sprawozdanie, brak informacji dla części miejskiej i części wiejskiej. Udział procentowy powierzchni chronionej może w niektórych przypadkach wynosić powyżej 100%. Sytuacja taka wynika z faktu, iż weryfikacja powierzchni obszarów chronionych w stosunku do powierzchni gmin często nie jest możliwa. W wielu przypadkach z tego względu, że jednostki, które przekazują dane na temat powierzchni tych obszarów, nie mają możliwości dostosowania ich do zmian administracyjnych.