{1}
##LOC[OK]##
{1}
##LOC[OK]##
##LOC[Cancel]##
{1}
##LOC[OK]##
##LOC[Cancel]##
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.
Zrozumiałem, zamknij ten komunikat
Dane wg stanu na 2025.09.11
Użytkownik: Gość
Strona główna
DANE
Dane według dziedzin
Dane dla jednostki terytorialnej
Obszary funkcjonalne
Rankingi statystyczne
METADANE
Strona główna
Układ danych
Kategorie
Szukaj cechy
Podział terytorialny
Jednostki terytorialne
Znajdź jednostkę terytorialną
Kod terytorialny
Jednostki statystyczne
Miejscowość statystyczna
Rodzaj jednostki terytorialnej
Zmiany w podziale terytorialnym
Inne
Atrybuty
Agregaty
Jednostki miary
Klasyfikacja PKD 2004
Klasyfikacja PKD 2007
Pojęcia
API
ARCHIWUM
Archiwum wybranych tabel dla lat 2020-2021 z danymi bilansowanymi na podstawie wyników NSP 2011
Archiwum kategorii LUDNOŚĆ z danymi bilansowanymi za rok 2010 na podstawie wyników NSP 2002
POMOC
Podręcznik użytkownika BDL
Komunikaty
Stan zasilenia danych
Mapa strony
Start
/
Dane według dziedzin
Dalej
CENY
CENY W ROLNICTWIE
PRZECIĘTNE CENY DETALICZNE TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH
PRZECIĘTNE CENY DETALICZNE TOWARÓW NIEKONSUMPCYJNYCH
PRZECIĘTNE CENY PRODUCENTÓW NIEKTÓRYCH WYROBÓW SPOŻYWCZYCH NA RYNKU KRAJOWYM
WSKAŹNIKI CEN
FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW (DANE KWARTALNE)
FINANSE PUBLICZNE
FUNDUSZE UNIJNE (DANE PÓŁROCZNE)
GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA
GOSPODARKA SPOŁECZNA
HANDEL I GASTRONOMIA
INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE
KULTURA
KULTURA FIZYCZNA, SPORT I REKREACJA
LEŚNICTWO I ŁOWIECTWO
LUDNOŚĆ
NARODOWE SPISY POWSZECHNE
NAUKA I TECHNIKA. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
OCHRONA ZDROWIA, OPIEKA SPOŁECZNA I ŚWIADCZENIA NA RZECZ RODZINY
ORGANIZACJA PAŃSTWA I WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
PODMIOTY GOSPODARKI NARODOWEJ, PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE I STRUKTURALNE
PODZIAŁ TERYTORIALNY
POWSZECHNE SPISY ROLNE
PRZEMYSŁ I BUDOWNICTWO
RACHUNKI REGIONALNE
ROLNICTWO
RYNEK MATERIAŁOWY I PALIWOWO-ENERGETYCZNY
RYNEK NIERUCHOMOŚCI
RYNEK PRACY
SAMORZĄD TERYTORIALNY
STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
SZKOLNICTWO
SZKOLNICTWO WYŻSZE
TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
TURYSTYKA
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE
Kategoria
-
Grupa
-
Podgrupa
-
Lata
2015-2022
Poziom udostępniania danych
Regiony (NUTS 2)
Ostatnia aktualizacja
21.06.2024
Opis kategorii
Przeciętne ceny producentów dotyczą rynku krajowego. Ceny skupu dotyczą przeciętnych rocznych cen płaconych przez podmioty gospodarcze skupujące produkty rolne bezpośrednio od producentów rolnych. Podstawą do opracowania wskaźników cen towarów i usług stanowią obserwacje cen reprezentantów.
Opis grupy
Wydatek rozwojowy - środki pieniężne wydatkowane w ramach polityki rozwoju państwa przez jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych na rzecz jednostek nienależących do tego sektora, prowadzące do pozytywnych przemian społeczno-gospodarczych, w szczególności wzrostu konkurencyjności, produktywności, oraz zwiększenia spójności społecznej i gospodarczej. Kwalifikacja danego wydatku jako rozwojowego oparta jest na jego związku z dziedziną interwencji państwa, która na danym etapie rozwoju społeczno-gospodarczego uznawana jest za kluczową dla realizacji procesów rozwojowych. W związku z tym zakres pojęcia wydatku rozwojowego z teoretycznego punktu widzenia należy uznać za zmienny i podlegający dostosowaniu do przyjętych w danym okresie priorytetów wyznaczonych w strategiach będących podstawą prowadzenia polityki rozwoju. Definicja wydatku rozwojowego oraz klasyfikacja wydatków rozwojowych stanowią konwencje odzwierciedlające potrzeby gromadzenia informacji użytecznych z punktu widzenia prowadzenia polityki rozwoju. Klasyfikacja Wydatków Rozwojowych (KWR) - systematyczny podział wydatków rozwojowych, dokonywany z zastosowaniem określonych zasad (w tym za pomocą algorytmów opartych na klasyfikacji budżetowej), który segreguje i przydziela poszczególne rodzaje wydatków do odpowiednich klas na podstawie cech, które spełniają. Klasyfikacja wydatków rozwojowych jest klasyfikacją trójszczeblową. Pierwszy szczebel obejmuje podział wydatków rozwojowych na grupy wydatków, które w zbliżony sposób przyczyniają się do realizacji celów polityki rozwoju, drugi szczebel – podział wydatków rozwojowych według zadań publicznych realizowanych w ramach polityki rozwoju, trzeci szczebel – podział wydatków rozwojowych według kategorii ekonomicznych. Podział według grup i zadań jest podziałem hierarchicznym, tzn. każda grupa obejmuje pewną liczbę zadań, które nie występują w innych grupach. Podział według kategorii ekonomicznych dokonywany jest w oparciu o inne kryterium, w związku z czym wydatki należące do określonej kategorii ekonomicznej mogą być objęte wieloma różnymi zadaniami i różnymi grupami. Algorytmy opracowane dla potrzeb KWR oparte są na klasyfikacji budżetowej. Oznacza to, że zmiany klasyfikacji budżetowej pociągają za sobą konieczność dokonywania zmian KWR. Ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w poszczególnych jednostkach podziału KWR w roku n następuje na podstawie wersji KWR przyjętej na koniec roku n. Ponieważ KWR obejmuje wydatki wszystkich jednostek zaliczanych do sektora S.13, a podmiotowy zakres tego sektora jest corocznie rewidowany, ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w roku n następuje według zakresu sektora S.13 na 31 grudnia roku n.
Metodologia dostępna na stronie internetowej GUS
TUTAJ
Opis podgrupy
Grupa jest najogólniejszą jednostką (podziałem) klasyfikacji wydatków rozwojowych, obejmującą wydatki w zbliżony sposób przyczyniające się do realizacji celów polityki rozwoju (tzn. posiadające określone wspólne cechy uzasadniające ich zaliczenie do jednej z grup). W przybliżeniu podział wydatków rozwojowych na grupy odzwierciedlać ma przyjęte założenia dotyczące znaczenia poszczególnych wydatków dla realizacji celów polityki rozwoju, tzn. stopnia/sposobu, w jakim określone wydatki przyczyniają się do realizacji tych celów. Klasyfikacja wydatków rozwojowych wyodrębnia następujące zadania publiczne realizowane w ramach polityki rozwoju (względnie zadania publiczne wspierające rozwój): - Wspieranie poszczególnych gałęzi gospodarki (G) z wyodrębnieniem wspierania rolnictwa, leśnictwa i rybactwa (Ga) oraz pozostałych gałęzi (Gb); - Infrastruktura i pozostałe usługi użyteczności publicznej (U); - Infrastruktura transportowa i usługi transportowe (T); - Infrastruktura i usługi teleinformatyczne (I); - Nauka oraz działalność badawczo-rozwojowa (N); - Szkolnictwo wyższe (W); - Funkcjonowanie systemu oświaty (O); - Świadczenia zdrowotne i promocja zdrowia (Z); - Działalność kulturalna (K); - Upowszechnianie sportu i turystyki (S); - Ochrona środowiska (Ś); - Wychowanie (Y). Klasyfikacja wydatków rozwojowych wyodrębnia następujące kategorie ekonomiczne pozwalające uzyskać informacje o rodzaju finansowanego zadania publicznego oraz o gospodarczym charakterze wydatku: - transfery bieżące dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyjątkiem transferów związanych z udziałami w spółkach (dopłat) (tra); - wydatki o charakterze wynagrodzeń za wykonywaną pracę i świadczone usługi (wyn); - wydatki na rozwój kapitału ludzkiego (pozostałe) (klu); - wydatki na działalność bieżącą instytucji podstawowych z punktu widzenia realizacji celów polityki rozwoju (bie); - wydatki inwestycyjne (inw); - wydatki związane z nabyciem i wykonywaniem praw i obowiązków w spółkach (inj).
Metadane
Metryka
Dalej
Licencja międzynarodowa Creative Commons BY 4.0 – Uznanie autorstwa
Wersja: 20250326.1322
Polityka prywatności
Deklaracja dostępności