• CENY
    • CENY W ROLNICTWIE
    • PRZECIĘTNE CENY DETALICZNE TOWARÓW I USŁUG KONSUMPCYJNYCH
    • PRZECIĘTNE CENY DETALICZNE TOWARÓW NIEKONSUMPCYJNYCH
    • PRZECIĘTNE CENY PRODUCENTÓW NIEKTÓRYCH WYROBÓW SPOŻYWCZYCH NA RYNKU KRAJOWYM
    • WSKAŹNIKI CEN
  • FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW (DANE KWARTALNE)
  • FINANSE PUBLICZNE
  • FUNDUSZE UNIJNE (DANE PÓŁROCZNE)
  • GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA
  • GOSPODARKA SPOŁECZNA
  • HANDEL I GASTRONOMIA
  • INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE
  • KULTURA
  • KULTURA FIZYCZNA, SPORT I REKREACJA
  • LEŚNICTWO I ŁOWIECTWO
  • LUDNOŚĆ
  • NARODOWE SPISY POWSZECHNE
  • NAUKA I TECHNIKA. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
  • OCHRONA ZDROWIA, OPIEKA SPOŁECZNA I ŚWIADCZENIA NA RZECZ RODZINY
  • ORGANIZACJA PAŃSTWA I WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
  • PODMIOTY GOSPODARKI NARODOWEJ, PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE I STRUKTURALNE
  • PODZIAŁ TERYTORIALNY
  • POWSZECHNE SPISY ROLNE
  • PRZEMYSŁ I BUDOWNICTWO
  • RACHUNKI REGIONALNE
  • ROLNICTWO
  • RYNEK MATERIAŁOWY I PALIWOWO-ENERGETYCZNY
  • RYNEK NIERUCHOMOŚCI
  • RYNEK PRACY
  • SAMORZĄD TERYTORIALNY
  • STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
  • SZKOLNICTWO
  • SZKOLNICTWO WYŻSZE
  • TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
  • TURYSTYKA
  • WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
  • WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE
Kategoria
-
Grupa
-
Podgrupa
-
Lata
2015-2022
Poziom udostępniania danych
Regiony (NUTS 2)
Ostatnia aktualizacja
21.06.2024
  • Opis kategorii
    Przeciętne ceny producentów dotyczą rynku krajowego. Ceny skupu dotyczą przeciętnych rocznych cen płaconych przez podmioty gospodarcze skupujące produkty rolne bezpośrednio od producentów rolnych. Podstawą do opracowania wskaźników cen towarów i usług stanowią obserwacje cen reprezentantów.
  • Opis grupy
    Wydatek rozwojowy - środki pieniężne wydatkowane w ramach polityki rozwoju państwa przez jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych na rzecz jednostek nienależących do tego sektora, prowadzące do pozytywnych przemian społeczno-gospodarczych, w szczególności wzrostu konkurencyjności, produktywności, oraz zwiększenia spójności społecznej i gospodarczej. Kwalifikacja danego wydatku jako rozwojowego oparta jest na jego związku z dziedziną interwencji państwa, która na danym etapie rozwoju społeczno-gospodarczego uznawana jest za kluczową dla realizacji procesów rozwojowych. W związku z tym zakres pojęcia wydatku rozwojowego z teoretycznego punktu widzenia należy uznać za zmienny i podlegający dostosowaniu do przyjętych w danym okresie priorytetów wyznaczonych w strategiach będących podstawą prowadzenia polityki rozwoju. Definicja wydatku rozwojowego oraz klasyfikacja wydatków rozwojowych stanowią konwencje odzwierciedlające potrzeby gromadzenia informacji użytecznych z punktu widzenia prowadzenia polityki rozwoju. Klasyfikacja Wydatków Rozwojowych (KWR) - systematyczny podział wydatków rozwojowych, dokonywany z zastosowaniem określonych zasad (w tym za pomocą algorytmów opartych na klasyfikacji budżetowej), który segreguje i przydziela poszczególne rodzaje wydatków do odpowiednich klas na podstawie cech, które spełniają. Klasyfikacja wydatków rozwojowych jest klasyfikacją trójszczeblową. Pierwszy szczebel obejmuje podział wydatków rozwojowych na grupy wydatków, które w zbliżony sposób przyczyniają się do realizacji celów polityki rozwoju, drugi szczebel – podział wydatków rozwojowych według zadań publicznych realizowanych w ramach polityki rozwoju, trzeci szczebel – podział wydatków rozwojowych według kategorii ekonomicznych. Podział według grup i zadań jest podziałem hierarchicznym, tzn. każda grupa obejmuje pewną liczbę zadań, które nie występują w innych grupach. Podział według kategorii ekonomicznych dokonywany jest w oparciu o inne kryterium, w związku z czym wydatki należące do określonej kategorii ekonomicznej mogą być objęte wieloma różnymi zadaniami i różnymi grupami. Algorytmy opracowane dla potrzeb KWR oparte są na klasyfikacji budżetowej. Oznacza to, że zmiany klasyfikacji budżetowej pociągają za sobą konieczność dokonywania zmian KWR. Ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w poszczególnych jednostkach podziału KWR w roku n następuje na podstawie wersji KWR przyjętej na koniec roku n. Ponieważ KWR obejmuje wydatki wszystkich jednostek zaliczanych do sektora S.13, a podmiotowy zakres tego sektora jest corocznie rewidowany, ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w roku n następuje według zakresu sektora S.13 na 31 grudnia roku n.
    Metodologia dostępna na stronie internetowej GUS TUTAJ
  • Opis podgrupy
    Grupa jest najogólniejszą jednostką (podziałem) klasyfikacji wydatków rozwojowych, obejmującą wydatki w zbliżony sposób przyczyniające się do realizacji celów polityki rozwoju (tzn. posiadające określone wspólne cechy uzasadniające ich zaliczenie do jednej z grup). W przybliżeniu podział wydatków rozwojowych na grupy odzwierciedlać ma przyjęte założenia dotyczące znaczenia poszczególnych wydatków dla realizacji celów polityki rozwoju, tzn. stopnia/sposobu, w jakim określone wydatki przyczyniają się do realizacji tych celów. Klasyfikacja wydatków rozwojowych wyodrębnia następujące zadania publiczne realizowane w ramach polityki rozwoju (względnie zadania publiczne wspierające rozwój): - Wspieranie poszczególnych gałęzi gospodarki (G) z wyodrębnieniem wspierania rolnictwa, leśnictwa i rybactwa (Ga) oraz pozostałych gałęzi (Gb); - Infrastruktura i pozostałe usługi użyteczności publicznej (U); - Infrastruktura transportowa i usługi transportowe (T); - Infrastruktura i usługi teleinformatyczne (I); - Nauka oraz działalność badawczo-rozwojowa (N); - Szkolnictwo wyższe (W); - Funkcjonowanie systemu oświaty (O); - Świadczenia zdrowotne i promocja zdrowia (Z); - Działalność kulturalna (K); - Upowszechnianie sportu i turystyki (S); - Ochrona środowiska (Ś); - Wychowanie (Y). Klasyfikacja wydatków rozwojowych wyodrębnia następujące kategorie ekonomiczne pozwalające uzyskać informacje o rodzaju finansowanego zadania publicznego oraz o gospodarczym charakterze wydatku: - transfery bieżące dla jednostek spoza sektora finansów publicznych, z wyjątkiem transferów związanych z udziałami w spółkach (dopłat) (tra); - wydatki o charakterze wynagrodzeń za wykonywaną pracę i świadczone usługi (wyn); - wydatki na rozwój kapitału ludzkiego (pozostałe) (klu); - wydatki na działalność bieżącą instytucji podstawowych z punktu widzenia realizacji celów polityki rozwoju (bie); - wydatki inwestycyjne (inw); - wydatki związane z nabyciem i wykonywaniem praw i obowiązków w spółkach (inj).