• CENY
  • FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW (DANE KWARTALNE)
  • FINANSE PUBLICZNE
  • FUNDUSZE UNIJNE (DANE PÓŁROCZNE)
  • GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA
  • GOSPODARKA SPOŁECZNA
  • HANDEL I GASTRONOMIA
  • INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE
  • KULTURA
  • KULTURA FIZYCZNA, SPORT I REKREACJA
  • LEŚNICTWO I ŁOWIECTWO
  • LUDNOŚĆ
  • NARODOWE SPISY POWSZECHNE
  • NAUKA I TECHNIKA. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
  • OCHRONA ZDROWIA, OPIEKA SPOŁECZNA I ŚWIADCZENIA NA RZECZ RODZINY
  • ORGANIZACJA PAŃSTWA I WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
  • PODMIOTY GOSPODARKI NARODOWEJ, PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE I STRUKTURALNE
  • PODZIAŁ TERYTORIALNY
  • POWSZECHNE SPISY ROLNE
  • PRZEMYSŁ I BUDOWNICTWO
  • RACHUNKI REGIONALNE
  • ROLNICTWO
  • RYNEK MATERIAŁOWY I PALIWOWO-ENERGETYCZNY
  • RYNEK NIERUCHOMOŚCI
  • RYNEK PRACY
    • AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA LUDNOŚCI W WIEKU 15-89 LAT WEDŁUG BAEL (DANE KWARTALNE)
    • AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA LUDNOŚCI W WIEKU 15-89 LAT WEDŁUG BAEL (DANE ŚREDNIOROCZNE)
    • AKTYWNOŚĆ EKONOMICZNA LUDNOŚCI W WIEKU 15-89 LAT, DLA MIAST WOJEWÓDZKICH ORAZ DLA OBSZARU WOJEWÓDZTWA BEZ MIASTA WOJEWÓDZKIEGO WEDŁUG BAEL (DANE ŚREDNIOROCZNE)
    • BEZROBOCIE REJESTROWANE
    • MIEJSCA PRACY
    • PRACUJĄCY WEDŁUG INNEGO PODZIAŁU NIŻ PKD
    • PRACUJĄCY, ZATRUDNIENI I PRZECIĘTNE ZATRUDNIENIE WEDŁUG PKD
    • WARUNKI PRACY
    • DANE ARCHIWALNE
  • SAMORZĄD TERYTORIALNY
  • STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
  • SZKOLNICTWO
  • SZKOLNICTWO WYŻSZE
  • TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
  • TURYSTYKA
  • WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
  • WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE
Kategoria
-
Grupa
-
Podgrupa
-
Lata
2005-2022, 2024
Poziom udostępniania danych
Regiony (NUTS 2)
Ostatnia aktualizacja
09.11.2023
  • Opis kategorii
    Dane nie uwzględniają pracujących w jednostkach budżetowych działających w zakresie obrony narodowej i bezpieczeństwa publicznego - wynika z tego różnica miedzy danymi ogółem dla Polski i danymi dla Polski według podziału terytorialnego; Pracujący w głównym miejscu pracy; Dane o pracujących / zatrudnionych (wg stanu na dzień 30 września - do 1999 r., wg stanu na dzień 31 grudnia - od 2000 r.) dotyczą osób wykonujących pracę przynoszącą im zarobek lub dochód. Liczba pracujących / zatrudnionych wyszczególniona jest według klasyfikacji działalności (do 1999 roku - Europejskiej, od 2000 roku - Polskiej). Dane o bezrobotnych zarejestrowanych obejmują osoby, które zgodnie z ustawą z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz. U. z 2025 r. poz. 620), pozostają bez pracy i nie uczą się w szkole, są zdolne do pracy oraz gotowe do podjęcia pracy.
  • Opis grupy
    Wydatek rozwojowy - środki pieniężne wydatkowane w ramach polityki rozwoju państwa przez jednostki sektora instytucji rządowych i samorządowych na rzecz jednostek nienależących do tego sektora, prowadzące do pozytywnych przemian społeczno-gospodarczych, w szczególności wzrostu konkurencyjności, produktywności, oraz zwiększenia spójności społecznej i gospodarczej. Kwalifikacja danego wydatku jako rozwojowego oparta jest na jego związku z dziedziną interwencji państwa, która na danym etapie rozwoju społeczno-gospodarczego uznawana jest za kluczową dla realizacji procesów rozwojowych. W związku z tym zakres pojęcia wydatku rozwojowego z teoretycznego punktu widzenia należy uznać za zmienny i podlegający dostosowaniu do przyjętych w danym okresie priorytetów wyznaczonych w strategiach będących podstawą prowadzenia polityki rozwoju. Definicja wydatku rozwojowego oraz klasyfikacja wydatków rozwojowych stanowią konwencje odzwierciedlające potrzeby gromadzenia informacji użytecznych z punktu widzenia prowadzenia polityki rozwoju. Klasyfikacja Wydatków Rozwojowych (KWR) - systematyczny podział wydatków rozwojowych, dokonywany z zastosowaniem określonych zasad (w tym za pomocą algorytmów opartych na klasyfikacji budżetowej), który segreguje i przydziela poszczególne rodzaje wydatków do odpowiednich klas na podstawie cech, które spełniają. Klasyfikacja wydatków rozwojowych jest klasyfikacją trójszczeblową. Pierwszy szczebel obejmuje podział wydatków rozwojowych na grupy wydatków, które w zbliżony sposób przyczyniają się do realizacji celów polityki rozwoju, drugi szczebel – podział wydatków rozwojowych według zadań publicznych realizowanych w ramach polityki rozwoju, trzeci szczebel – podział wydatków rozwojowych według kategorii ekonomicznych. Podział według grup i zadań jest podziałem hierarchicznym, tzn. każda grupa obejmuje pewną liczbę zadań, które nie występują w innych grupach. Podział według kategorii ekonomicznych dokonywany jest w oparciu o inne kryterium, w związku z czym wydatki należące do określonej kategorii ekonomicznej mogą być objęte wieloma różnymi zadaniami i różnymi grupami. Algorytmy opracowane dla potrzeb KWR oparte są na klasyfikacji budżetowej. Oznacza to, że zmiany klasyfikacji budżetowej pociągają za sobą konieczność dokonywania zmian KWR. Ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w poszczególnych jednostkach podziału KWR w roku n następuje na podstawie wersji KWR przyjętej na koniec roku n. Ponieważ KWR obejmuje wydatki wszystkich jednostek zaliczanych do sektora S.13, a podmiotowy zakres tego sektora jest corocznie rewidowany, ustalanie wysokości wydatków rozwojowych w roku n następuje według zakresu sektora S.13 na 31 grudnia roku n.
    Metodologia dostępna na stronie internetowej GUS TUTAJ
  • Opis podgrupy
    Przedsiębiorstwa innowacyjne przemysłowe wg rodzajów wprowadzonych innowacji i klas wielkości są to przedsiębiorstwa przemysłowe, które w badanym okresie wprowadziły na rynek przynajmniej jedną innowację produktową lub procesów biznesowych (nowy lub ulepszony produkt bądź nowy lub ulepszony proces biznesowy) - do 2018 roku - procesową (nowy lub istotnie ulepszony produkt bądź nowy lub istotnie ulepszony proces).