• CENY
  • FINANSE PRZEDSIĘBIORSTW (DANE KWARTALNE)
  • FINANSE PUBLICZNE
  • FUNDUSZE UNIJNE (DANE PÓŁROCZNE)
  • GOSPODARKA MIESZKANIOWA I KOMUNALNA
  • GOSPODARKA SPOŁECZNA
  • HANDEL I GASTRONOMIA
  • INWESTYCJE I ŚRODKI TRWAŁE
  • KULTURA
  • KULTURA FIZYCZNA, SPORT I REKREACJA
  • LEŚNICTWO I ŁOWIECTWO
  • LUDNOŚĆ
  • NARODOWE SPISY POWSZECHNE
  • NAUKA I TECHNIKA. SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE
  • OCHRONA ZDROWIA, OPIEKA SPOŁECZNA I ŚWIADCZENIA NA RZECZ RODZINY
  • ORGANIZACJA PAŃSTWA I WYMIAR SPRAWIEDLIWOŚCI
  • PODMIOTY GOSPODARKI NARODOWEJ, PRZEKSZTAŁCENIA WŁASNOŚCIOWE I STRUKTURALNE
  • PODZIAŁ TERYTORIALNY
  • POWSZECHNE SPISY ROLNE
  • PRZEMYSŁ I BUDOWNICTWO
  • RACHUNKI REGIONALNE
  • ROLNICTWO
  • RYNEK MATERIAŁOWY I PALIWOWO-ENERGETYCZNY
  • RYNEK NIERUCHOMOŚCI
  • RYNEK PRACY
  • SAMORZĄD TERYTORIALNY
  • STAN I OCHRONA ŚRODOWISKA
  • SZKOLNICTWO
  • SZKOLNICTWO WYŻSZE
  • TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ
  • TURYSTYKA
  • WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
    • NAUCZYCIELE
    • PRZEDSZKOLA
    • PUNKTY PRZEDSZKOLNE
      • Dzieci w punktach przedszkolnych wg wieku, płci i organu prowadzącego
      • Dzieci wg wieku
      • Punkty przedszkolne
    • ZESPOŁY WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
  • WYNAGRODZENIA I ŚWIADCZENIA SPOŁECZNE
Kategoria
-
Grupa
-
Podgrupa
-
Lata
1995-2020
Poziom udostępniania danych
Regiony (NUTS 2)
Ostatnia aktualizacja
15.04.2021
  • Opis kategorii
    Wychowanie przedszkolne obejmuje: przedszkola (łącznie ze specjalnymi), oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych i inne formy wychowania przedszkolnego (zespoły wychowania przedszkolnego, punkty przedszkolne). Dane opracowano na podstawie spr. S-01, a od roku 2007 Systemu Informacji Oświatowej administrowanego przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Dane o wychowaniu przedszkolnym dotyczą dzieci przebywających w placówkach (łącznie z dziećmi przebywającymi przez cały rok szkolny w placówkach wykonujących działalność leczniczą) w danym roku sprawozdawczym według stanu na dzień 30 września. Do roku szkolnego 2003/2004 dzieci w wieku 6 lat miały prawo do rocznego przygotowania przedszkolnego. Z dniem 1 września 2004 r. wprowadzono obowiązek odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego przez dzieci w wieku 6 lat w przedszkolu albo w oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej. Od 1 września 2011 r. obowiązek ten objął dzieci w wieku 5 lat. W latach szkolnych 2009/2010 – 2013/2014 dzieci 6-letnie mogły rozpocząć naukę w I klasie szkoły podstawowej na wniosek rodziców. W roku szkolnym 2014/2015 został nałożony obowiązek szkolny na dzieci 6-letnie urodzone w pierwszej połowie roku 2008, a w roku szkolnym 2015/2016 objął wszystkie dzieci 6-letnie. Od 1 września 2016 r. zniesiono obowiązek szkolny dla 6–latków i przedszkolny dla 5-latków. Dane o miejscach w przedszkolach i innych formach wychowania przedszkolnego od roku 2019 nie są prezentowane ze względu na niespójność informacji pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej.
  • Opis grupy
    Dane o miejscach w placówkach wychowania przedszkolnego od roku 2019 nie są prezentowane ze względu na niespójność informacji pochodzących z Systemu Informacji Oświatowej.
  • Opis podgrupy
    Dane o aktywności ekonomicznej ludności w wieku 15 lat i więcej opracowano na podstawie reprezentacyjnego Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL), prowadzonego w cyklu kwartalnym od maja 1992 roku i doskonalonego zgodnie z zaleceniami Eurostat. Badaniem objęte są osoby będące członkami wylosowanych gospodarstw domowych. Przedmiotem badania jest sytuacja w zakresie aktywności ekonomicznej ludności, tzn. fakt wykonywania pracy, pozostawania bezrobotnym lub biernym zawodowo w badanym tygodniu. Od 4 kwartału 1999 r. została zmieniona metoda prowadzenia badania. Obserwacja wybranego tygodnia w środkowym miesiącu kwartału została zastąpiona metodą obserwacji ciągłej (ruchomy tydzień badania), pozwalającą na zilustrowanie sytuacji na rynku pracy w okresie całego kwartału. Od 1 kwartału 2003 r. do 2 kwartału 2012 r. do uogólniania wyników badania na populację generalną wykorzystywane były dane o ludności Polski (ludność w wieku 15 lat i więcej) pochodzące z bilansów opracowanych na podstawie wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2002 r., w związku z czym wyniki BAEL nie są w pełni porównywalne z wynikami badań z lat poprzednich. Od 3 kwartału 2012 r. do uogólniania wyników badania na populację generalną zastosowano dane o ludności pochodzące z bilansów opracowanych na podstawie wyników Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2011. Ponadto nastąpiły zmiany metodologiczne: od 3 kwartału 2012 r. poza zakresem badania pozostają osoby przebywające poza gospodarstwem domowym 12 miesięcy lub więcej; do 2 kwartału 2012 r. - powyżej 3 miesięcy. W związku z powyższym dane BAEL od 3 kwartału 2012 r. nie są w pełni porównywalne z danymi za okresy wcześniejsze. Dane za okres: od 1 kwartału 2010 r. do 2 kwartału 2012 r. zostały przeliczone zgodnie z nową metodologią i nową podstawą uogólniania wyników. Dane prezentowane według grup wieku obliczane są w oparciu o dokładną datę urodzenia, do 1 kwartału 2006 roku - z wyjątkiem osób w wieku 15 lat - przedstawiane były według roku urodzenia. W niektórych tablicach sumy składników mogą być różne od wielkości podanych w pozycjach "Ogółem". Wynika to z zaokrągleń dokonywanych przy uogólnianiu wyników badania. Do roku 2019 wartości liczbowe poniżej 5 tysięcy nie są prezentowane ze względu na wysoki losowy błąd próby, od 2020 roku są to wartości liczbowe poniżej 10 tysięcy. Dane średnioroczne - dotyczą ludności w wieku 15 lat i więcej, według faktycznego miejsca zamieszkania. Obowiązuje w latach: 1995-2011. Począwszy od 2015 roku do danych dołączono wskaźnik precyzji. Wskaźnikiem precyzji (miarą precyzji) estymatora parametru (np. wartości globalnej pewnej cechy w danej populacji) nazywamy względny błąd standardowy tego estymatora lub inaczej jego współczynnik zmienności. Wskaźnik obliczono jako procentowy udział ludności w wieku 15 lat i więcej według poziomu wykształcenia w ogólnej liczbie ludności w tym wieku. Informacje o wykształceniu ilustrują poziom wykształcenia ukończonego. Zbiorowość osób z wykształceniem gimnazjalnym, podstawowym i niepełnym podstawowym zawiera również osoby bez wykształcenia szkolnego. Od trzeciego kwartału 2020 r. w skład zbiorowości osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym wchodzą również osoby z wykształceniem zasadniczym branżowym. Przy prezentowaniu danych uwzględniono podział na płeć i miejsce zamieszkania.